Het zonnetje in huis: winterdepressie & lachmeditatie

De vieze hippie is niet altijd een vieze hippie. Soms is de kalmte, balans en vriendelijkheid een beetje ver te zoeken. Dan schreeuwt en vloekt ze, trapt wellicht een stoel om – laten we niet in ongezellige details treden. Ik wil alleen maar zeggen: vieze hippie is ook geen wijs orakel, maar een hippie-in-wording. Dit blog is een logboek waarin het proces wordt vastgelegd.

In de winter is de vieze hippie het minst hippie. Dat komt omdat ze een ‘seizoensgevoelsleven’ heeft – dat klinkt wat gezelliger dan ‘winterdepressie’ of ‘seasonal affective disorder’. Het is namelijk helemaal geen stoornis wanneer je in harmonie met de seizoenen leeft. Iedereen ervaart wel wat meer energie en levenslust in de zomer, en meer slaap en ziekte in de winter.

Maar de vieze hippie gaat halve persoonlijkheidsveranderingen door. In de zomer hoelahoept ze op blote voeten, mediteert naar hartenlust en is overal blij mee en dankbaar voor. In oktober stopt ze plotseling met eten, gaat ontzettend veel drinken, begint misschien zelfs weer te roken (nee hè..) Rond januari slaat het er echt in en spendeert ze twee volle maanden in bed, televisie kijken en chocoladekoekjes eten. Ergens in maart/april wordt ze herboren, verliest zichzelf in haar werk en raakt overal door geïnspireerd. In juni komt ze tot rust. Je kunt er de kalender op gelijk zetten.

En zo is het nu eenmaal, dacht ze. Tot ze de afgelopen tijd meer las over veganisme, en over de gevolgen van vlees, koffie, alcohol, suiker en melkproducten op je lichaam. Langzaamaan wordt het duidelijk dat eten niet alleen de brandstof levert voor ons lichaam, maar ook onze gemoedstoestand. In de zomer eten de meeste mensen veel plantaardig voedsel, lekker fruit en salades – maar in de winter slaan we om naar boterhammen, aardappels, vlees (en in het geval van de vieze hippie: suiker, cafeïne en nicotine). Geen wonder dat het bergafwaarts gaat met de (geestelijke) gezondheid.

Zodra onze gezondheid bergafwaarts gaat, zijn we minder snel geneigd om bewust om ons heen te kijken, ons leven als een zomerkamp van plezier te zien. Terwijl acceptatie van de omstandigheden nu juist ervoor zorgt dat we ons een stuk gelukkiger voelen. Dit is een neerwaartse spiraal: hoe meer afleiding (de kroeg, de televisie), hoe minder focus op het eigen leven, hoe meer afleiding, etc, etc, tot – BAM: suiker, nicotine, bed, ellende.

Dit jaar niet. Dit jaar gaat de vieze hippie alles in het werk stellen om gelukkig en gezond de winter door te komen. Natuurlijk zullen er veranderingen zijn. Maar de manier waarop we naar de dingen kijken, verandert de dingen waarnaar we kijken. De eerste stap is dus een oefening in het vrolijk kijken: lekker lachen.

Herinner je je fotosynthese nog? De plant ‘drinkt’ zonlicht drinkt en zet het om in koolhydraten. Mensen doen dat ook, in zekere zin: we drinken zonlicht, en zet het om in vitamine D.

Als we straks minder van de zon zien moet die blijdschap op de een of andere manier uit onszelf gaan komen. En daar komt de ‘lach-meditatie’ (ze las erover in Eat Pray Love, een boek en hype met een nare bijsmaak) van pas:

Om te mediteren hoef je alleen maar te glimlachen. Lach met je gezicht, met je geest, en goede energie zal naar je toekomen en vuile energie wegnemen. Lach zelfs met je lever.

Een beetje zo, ja.

Deze vieze hippie is geen meditatie-expert (stilzitten, ademen, een leeg hoofd hebben – het komt haar allemaal niet natuurlijk toe), maar de glimlach-meditatie, die kan ze. En jij ook. Het is ontzettend makkelijk (en leuk):

Zitten Lachen

  1. Ga ergens zitten, liefst in kleermakerzit (met de knieën en borstkas geopend geeft die een goed gevoel), en strek je ruggengraat. Zie je ruggengraat als een rechte lijn die van je stuitje naar de kruin van je hoofd trekt.
  2. Stel je voor dat er langs die lijn een warme stroom van liefde en vrolijkheid trekt: door de top van je hoofd naar beneden, door je borst en schouders, via je armen en benen door je handen en voeten naar buiten. Dat je een soort van trechter bent voor geluk.
  3. Glimlach. Geen geforceerde glimlach, maar een ontspannen lach. Probeer jezelf te beschouwen als een boom of bloem: iets wat kalm en vredig zijn doel dient. Denk liefde. Denk aanvaarding. Denk nog meer liefde.
  4. Als je aandacht verliest, stel jezelf dan gedetailleerde vragen: “Lacht mijn navel?” of “Lachen mijn enkels?” Focus even op dat kleine deel, en breid het uit tot de rest van je lichaam. En glimlach dan nog wat meer.

De vieze hippie doet het vaak al ’s ochtends, maar met een lange werkdag voor de boeg in een donker kantoor (terwijl de zon zich juist weer laat zien vandaag), gaat ze het een keer de hele dag door proberen. Elke keer dat ze naar de wc gaat (en dat is vaak, want ze drinkt liters thee) gaat ze een minuut extra nemen om even stil te zitten en te lachen. Eens kijken wat dat met de dag doet.

Laat me vooral weten of jij het weleens hebt geprobeerd, en wat het met je doet.

Advertenties