Kicks voor Niks

Ik heb een LAT-relatie: een, voor Nederlandse begrippen, heel-erg-lange-afstands-relatie. Terwijl ik namelijk in Londen woon, zit mijn vriend nog gewoon in Amsterdam – en eens in de zoveel weken hebben we een weekend samen. Als we dan weer een keer bij elkaar zijn, wil ik dat het liefst continu vieren. En wat blijkt: vieren staat voor mij nog vaak gelijk aan ‘consumeren’.

Ook geen wonder, hoor: ik ben opgegroeid in een tijd waar Celebration een Disney-stad is, en Celebrations een doos voorverpakte chocolaatjes (en deze ook de eerste google-resultaten zijn, nog bóven definities als “feest” en “gemeenschapsviering”). Een tijd waarin kerst gelijk staat aan exorbitante twaalf-gangen maaltijden en Sinterklaas aan kruidnoten in september (dat is over 2 maanden, ja). Zonder taart en cadeaus is het niet echt mijn verjaardag.

“Dat moet gevierd worden!” roept bij mij instant-beelden op van flessen dure wijn, vijf-gangen maaltijden en bitterballenschotels. Maar ik ben werkloos, mijn vriend heeft een part-time baan, en het is crisis. Niet de ideale tijd om het hele weekend door buiten de deur te eten – in plaats daarvan, bakken we thuis pannekoeken. We gaan niet naar de bioscoop, maar kijken een film op de laptop. En als ik op zondag zeg, “Tsja, wat zullen we doen? Naar het centrum ofzo?” gaan we uiteindelijk mooi niet winkelen, maar door het bos fietsen.

Leuk dus, om na zo’n feestelijk consuminderweekend een klein stukje in de Flow te lezen over de Kicks voor Niks van Van Kooten & De Bie. Gratis plezier, oftewel “pretmogelijkheden die nog altijd ruim voor handen zijn:

  1. De wind die blaast op een fles
  2. In één keer de lift naar de goede verdieping hebben
  3. In één keer goed inparkeren
  4. Met de schaar dwars door het pakpapier glijden”

Ik had er nog nooit van gehoord (schande!), maar het is klaarblijkelijk een groot fenomeen. Zie bijvoorbeeld de blog Kicks voor niks, dat een catalogus van gratis kicks bijhoudt. Of mijnvoeten, die graag direct de pit uit een avocado drukt. En op de dagen met een sterretje staan een paar mooie illustraties (hoe doet Kees van Kooten het licht aan met zijn kin?).

De kicks voor niks waar ik in de trein mee kwam? Die zijn minder origineel. Maar het zijn wel echt de dingen die mij een kick geven – gratis en voor niks:

  • Kietelgevechten
  • Met twee treden tegelijk de trap op rennen
  • Zo lang mogelijk mijn adem inhouden
  • Inspirerende spelfouten (wat zou een tampasta zijn?)
  • Een andere route nemen naar m’n werk
  • Gezegden letterlijk vertalen (“That’s the truth as a cow!”)
  • Als het precies ophoudt met regenen wanneer ik naar buiten ga
  • Als het begint te regenen wanneer ik naar bed ga
  • ‘Wilde’ dieren in de stad (vossen en eekhoorns in Londen, konijnen en waterkippen in Amsterdam)
  • Complimente(re)n
  • Bubbeltjesplastic kapot knijpen
  • De gezichtsuitdrukking van auto’s
  • Een sprintje trekken naar de bus die ik eigenlijk toch niet ga halen – en ‘m daardoor net wel halen.

Dat soort dingen geven gewoon een lekker gevoel, van een kleine glimlach tot en “ka-BAM!”-uitroep. Wat zijn jouw Kicks voor Niks?

