Zonnebrand: JA/NEE?

Het is eindelijk zomer! Zowel aan jullie kant, als aan mijn zijde van de Noordzee. Dat betekent elke vrije minuut met beide handen vastpakken om met je blote buik in de zon te gaan zitten (liefst inclusief drank en vrienden).

Maar zijn onze bleke velletjes daar al wel aan toe? Hadden we die niet op moeten warmen in de voorzomer, je weet wel, half juni, toen het de langste dag van het jaar was en de regen met bakken uit de lucht viel? Nu verbranden we gegarandeerd!

Goede zonnebrandcrème is essentieel, vooral dichtbij water (‘water’ is een groot geheel van druppels, en elke druppel werkt als een vergrootglas dat de zonnestralen intenser maakt – zoals sommigen met een vergrootglas een vuurtje kunnen maken – en dat geldt niet alleen voor het water op je huid, maar ook het water aan de oever waar je lekker onderuitgezakt in het gras zit) – maar óók in de zon. Tot drie jaar geleden droeg ik standaard factor 30, waterproof, met elk uur bijsmeren.

Tot drie jaar geleden, ja. Want toen las ik ineens allerlei enge artikelen over zonnebrand. Zonnebrandcrème is bij uitstek één van die cosmetische producten die werkelijk vol zit met dubieuze chemische toevoegingen: parabenen, petroleumolie, en, om zomaar iets van de ingrediëntenlijst van mijn huidige flesje te noemen: “Bis-Ethylhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine”. Ik neem voor het gemak even aan dat die mondvol één substantie is.

Bis-Ethylhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine, volgens Google

Daar komt nog bij dat de heerlijke zonnebrandgeur veelal veroorzaakt wordt door geurstoffen die aan kanker gelinkt zijn, en de productie van Vitamine D tegenhoudt. Maar de informatie die mijn hele wereldbeeld op z’n kop zette? Huidkanker wordt niet alleen veroorzaakt door UV-straling, maar door een combinatie van UV-straling en chronische tekorten in essentiële voedingsstoffen.

Wow. Toen ik dat las, drie jaar geleden, wonend in Barcelona, besloot ik direct dat ik gezond genoeg was om zonder zonnebrand te kunnen. Ik gooide een extra perzik in mijn strandtas, en spendeerde de gehele zaterdag zorgeloos in de volle zon. Bij thuiskomst? Garnaalrood, natuurlijk.

Inmiddels ben ik oud en wijs genoeg om te zien dat 1. het experiment overhaast en slecht voorbereid was, 2. ik er bij lange na geen gezond dieet erop nahield en 3. het niet duidelijk is of we werkelijk zonder zonnebrand kunnen – of met.

We weten simpelweg nog niet genoeg. Blogs staan vol met de grootste verhalen: van “na vijf dagen smeren heeft je huid alle zonnebrand geabsorbeerd en is ze zelf UV-afstotend geworden!” tot “door ongepasteuriseerde melk en gefermenteerde levertraan te drinken verbrand ik nu nooit meer!” (het schijnt ook wat smakelijker te kunnen, met cacao, bessen, tomaten en avocado’s).

Zonnebrand!

Zonnebrand is dus echt een vieze hippie-onderwerp: er is ontzettend veel over geschreven, er wordt naar hartelust gediscussieerd, en de meest overtuigende argumenten zijn vooralsnog die uit persoonlijke ervaring. Nu ik afgelopen week binnen twee dagen van een amandelontsteking herstelde, geloof ik zeker dat goede voeding mijn lichaam tot een supermachine kan maken. Maar om dan gelijk de zonnebrand thuis te laten?

Gelukkig zijn er ook nog tussenfasen, en hoeft niet alles drastisch overboord en omgegooid. Wat denk je bijvoorbeeld hiervan:

  1. Grootmoeder’s wijsheid / de Spanjaarden
    Vermijd de zon als ze op haar hoogste punt is (afhankelijk van plaats tussen 12 en 15 uur ’s middags) – en doe bijvoorbeeld een dutje in de schaduw
  2. De Italiaan
    Het eten van tomatenpuree en olijfolie helpt je huid om UVstraling tot 35% beter te weerstaan
  3. Natuurlijke zonnebrand
    Blogger Lori gebruikt bijvoorbeeld kokosolie.
  4. Maak je eigen zonnebrand
    Dan weet je helemaal zeker wat erin zit (maar misschien niet zo zeker of het werkt?). Er staat een online tutorial op de Huffington Post.

Ik maak voorlopig nog even mijn geparfumeerde, kankerverwekkende Nivea-flesje leeg, want hoewel ik niet geloof in gifstoffen, geloof ik ook niet in weggooien – en al helemaal niet als je toch al in een kankerverwekkende wereldstad woont. Maar ik ben wél heel benieuwd naar jullie reactie: had je al eerder over deze problemen gehoord, en hoe denk je erover?

