Gezonde Tussendoortjes, of: eten om te leven om te eten

Als je van eten houdt, zijn tussendoortjes de bom. Waarom zou je het eetplezier immers inperken tot een magere drie keer per dag? Eten mag de hele dag door! Minder naar de klok leven, en meer naar de maag, dat is mijn motto.

Het woord ‘tussendoortje’ doet me direct denken aan die quote van John Lennon: Life is what happens to you while you’re busy making other plans. Een tussendoortje lijkt mij nou precies zoiets wat je overkomt terwijl je de volgende maaltijd aan het bedenken bent.

Anders dan de dagelijkse douche heb ik geen beautyritueel (ook geen make-up) – maar dat is een heel ander verhaal. Die tussendoortjes, dat sprak me direct aan. Maar “gezond” is breed te interpreteren. Gaat het dan om weinig calorieën, of veel groenten?

Hebben we het over eten dat gezond is voor mij, of gezond voor de wereld? Wikipedia (en ja, ik ga altijd op Wikipedia af; niet als autoriteit, maar als graadmeter voor de algehele consensus) zegt het mooi: Gezondheid is een toestand van algeheel welbevinden waarin er geen sprake is van lichamelijk letsel of ziekte.

Wanneer we het over gezondheid hebben, denken we naar mijn idee iets te veel aan de afwezigheid van ziekte, en iets te weinig aan welbevinden. Voorbeeldje: zondagavond at ik wilde rijst, kool, en tempeh. Allemaal heel gezonde dingen, maar het geheel was zo smaakloos dat ik na afloop een ijsje én een stuk cake moest (jazeker, soms moeten die dingen) eten om me vol te voelen.

Eten gaat namelijk niet alleen om voedingsstoffen, maar ook om genot en tevredenheid. Daarom zijn mijn favoriete ‘gezonde’ tussendoortjes de snacks die op de een of andere manier bijdragen aan geluk: mijn geluk, en dat van de mensen om mij heen.

Zo at ik gisteren een heerlijke bonensoep in The Hill Station in New Cross Gate. Dit café is opgestart door Bold Vision, een buurtcollectief dat meer verbinding, creativiteit en plezier in de buurt wil scheppen. Zo doende is het een heel open, gezellige plek, met speeltoestellen en een boekenkast. Ik nam Marjane Satrapi mee het terras op om daar de soep te verorberen.

De omgeving lijkt me ook erg belangrijk bij het kiezen voor gezond eten: je reep kan nog zo raw en unprocessed zijn, als je ‘m in een zweterige, lawaaierige treinwagon naar binnen propt, zul je je toch niet echt beter voelen. Het liefst eet ik zittend, rustig; op een terras of een parkbankje, met als gezelschap een goede vriend of een leuk boek.

Ik neem het dus niet zo nauw met gezondheid. De chocolade-Jack Daniels-taart van Earl Grey & Rose past prima binnen mijn voedingspatroon. Gezondheid gaat niet (alleen) om voedingsstoffen en bereidingswijzen; het gaat om plezier, genot, gezelligheid, energie en voldoening. Waar heb je behoefte aan, waar heb je zin in?

Danielle LaPorte’s heeft een fantastische lijst met vragen om jezelf te stellen alvorens je geld uitgeeft. Diezelfde vragen kun je jezelf stellen over je voedselkeuzes;

  • Ga ik hiervan genieten? Maakt het me tevreden – niet alleen nu, maar ook over drie uur?
    God weet dat een rol koekjes mij zeer tevreden maakt, maar de ochtend erna voel ik me toch weer wat minder tiptop. Tegelijk moeten we genot en verlangen niet negeren: als je trek hebt in een tosti speculoos-peer, dan neem je dat toch lekker? Waarom niet? Er zijn maar weinig dingen zo lekker als een specifiek verlangen dat binnen afzienbare tijd vervuld kan worden. Geniet daarvan! Je leeft om te eten.
  • Gaat dit me helpen om de resultaten te krijgen waar ik op hoop?
    Ik richt mijn eetschema voornamelijk in op de resultaten van mijn keuzes: ik wil me fit voelen en lekker kunnen werken, sporten, vrienden zien – zonder moe, hongerig of misselijk te zijn. Een rol koekjes gaat me niet de energie geven die ik op een goede dag nodig heb – maar een komkommer-selderij smoothie ook niet. Je eet namelijk óók om te leven.
  • Helpt dit tussendoortje anderen?
    Draagt het bij aan een beter milieu, de stad of wijk waar ik het koop, de boer die het eten gegroeid heeft, de kok die de taart bakte?
  • Is this going to make things easier for me, and free me up so that I can pursue more . . . pleasure? Eet om te leven om te eten om te leven om te eten! Alles met plezier en eenvoud. Zo simpel zijn gezonde tussendoortjes nog nooit geweest.

Galerij der Geweldig Gezonde Tussendoortjes

Vegan (!!) Ferrero Rocher-cupcake (let op de afmetingen: mijn hand versus de cupcake – wauw…)

Als het te warm is om te eten: een ijskoud glas gemberbier.

Gazpacho (foto door Baaf Vonk)

De “Lauren”: een bananen-mango-aardbeiensmoothie

IJs! Altijd ijs. Foto door Baaf Vonk

 

