SensualiteitsSessie

Het is nu ruim een jaar geleden dat ik de e-mail kreeg. Ik had nauwelijks een idee waarvoor ik precies werd uitgenodigd, laat staan wat ik ervan moest verwachten. Ik was enthousiast en nieuwsgierig, nerveus en sceptisch.

Je voelt het kietelen in de lucht. Je kunt het zweet al proeven.
Het komt eraan: de sensualiteitssessie Amsterdam.

Ik werd er giechelig van, belde mijn vriend: “Is dit een orgie?” Hij wist het ook niet.

Het bleek geen orgie te zijn. Wat is het dan wel? Ik vind het nog steeds lastig om dat aan mensen uit te leggen. Er is heel veel onbegrip voor dit soort ‘vieze hippie vrije liefde’-dingen. Mensen kijken me aan met een blik die over één ding duidelijk wil zijn: wat ik ze nu vertel, is Echt Heel Raar. Toch blijf ik het proberen. Het was zo’n bijzondere ervaring, die wil ik met mensen delen.

Tomohide Ikeya・池谷友秀

Stel je voor: een middelgrote kamer in een rustige Amsterdamse buurt. De deur naar het balkon staat op een kiertje open, want binnen brandt er wierook en wordt er geblowd. De vloer is bezaaid met matrassen, kussens en dekentjes, overal waar je kijkt staan schalen vol eten: aardbeien, chocolade, koekjes – maar ook massageolie, veren, en kaarsen.

In deze ruimte, waar op de achtergrond zachtjes sfeervolle muziek draait, komt een twintigtal mensen samen. Sommigen kennen elkaar al goed, anderen hebben elkaar nog nooit eerder gezien. Ze laten hun tas, schoenen en kleren achter bij de voordeur, zoeken een plekje op de grond, gaan rustig zitten, en stellen zich voor.

Een paar meisjes dragen een onderbroek; ze zijn ongesteld, of voelen zich zo meer op hun gemak. Anderen hebben een badjas aan. Het gaat er niet om dat je naakt moet zijn, maar dat je het mag, als je daar zin in hebt. Niets hoeft. Duidelijke, open communicatie is de sleutel. Terwijl je elkaar masseert en over van alles en nog wat kletst, vraag je steeds tussendoor: “Is dit goed? Vind je dit prettig? Zal ik hiermee doorgaan?”

In de moderne westerse cultuur is het niet normaal om elkaar aan te raken. Fysiek contact ‘past’ enkel binnen de ouder-kind of romantische relatie. Maar ook volwassenen hebben behoefte aan een regelmatige dosis knuffelen. Een goede omhelzing kan de helft van je verdriet wegnemen, en lichamelijk contact is essentieel voor emotionele ontwikkeling.

Veel mensen hebben bovendien negatieve ervaringen met seks, waardoor ze aanrakingen en intimiteit gelijk zijn gaan stellen aan seks, commercie, verwachtingen, macht en vereisten. We worden vaak overrompeld en beperkt door stereotypes, als dat van de man die altijd en overal wil, en de vrouw die er altijd klaar voor moet zijn. Hoe kun je in zo’n omgeving nog je eigen se(n/k)sualiteit bepalen?

Tijdens de sensualiteitssessie probeerden we met deze verwachtingen om te gaan, en ze te laten varen. Het is een neutrale plaats waar je anderen mag aanraken, en geraakt mag worden, zonder dat je iets van jezelf hoeft op te geven, en zonder dat het gelijk ‘ergens toe leidt’.

Dat is ontspannend. Je kunt alles loslaten, in het moment zijn. Noem het mindfulness, noem het een welness, noem het luieren – het is al die dingen, en nog meer. Je hoeft geen drugs te nemen om het gevoel te krijgen dat je je in een hogere sfeer bevindt. Je ervaart alles zoals het gebeurt.

Ik weet wat je denkt: na een tijdje gaan mensen toch seks hebben. Nee. Na een tijdje vallen mensen in slaap. Dat is alles wat er gebeurde. Wellicht zijn er ook sessies die wel in vrijpartijen eindigen; maar dat heeft iedereen zelf in de hand. Ik was deel van een groep die dat niet wilde – en dat gebeurt dan ook niet.

Het is een jaar geleden dat ik ben gegaan. Die avond waren de meeste mensen er om iets te leren, of te oefenen. De jaloezie loslaten als je partner naar een ander kijkt, jezelf confronteren met je ongemak in intieme situaties, of oefenen in het ontspannen zijn terwijl je lichaam ‘on display’ is. Ik heb echt het gevoel dat ik tijdens die ene avond gegroeid ben, en ik zou heel graag weer een sessie meemaken, of organiseren.

De warmte, de rust, het gevoel van samenzijn: ik kan het iedereen aanraden. Mocht je geïnteresseerd zijn, laat vooral een reactie achter (desnoods anoniem). Als er genoeg animo voor is, zal ik de organisator vragen of hij eventueel een gastpost wil schrijven. Hoe organiseer je zo’n avond, hoe bemiddel je tussen mensen, waar moet je op letten en aan denken? Als je zelf geïnteresseerd bent om een sensualiteitssessie te organiseren, laat dan dus vooral een bericht achter.
