Vieze Hippie Gids: Brixton (Londen)

Nu ik Londen verlaat, leek het me leuk om in een aantal posts de hippietips van Londen op een rij te zetten – maar dan wel in buurten. Londen is namelijk geen stad, het is een conglomeratie.

(Leuk weetje: ik schreef ‘conglomeratie’ in de veronderstelling dat het ‘mammoetstad’ of ‘monsterstad’ betekende, maar toen ik net dubbelcheckte, blijkt het te staan voor een stad die uit kleinere dorpen en voorsteden bestaat. De voorbeeldzin? “Londen is een conglomeratie.“)

Toen ik voor het eerst in Brixton kwam, twee jaar geleden, was ik op bezoek bij een vriend van mij. Hij nam me mee naar de overdekte markt, waar we zuurdesempizza aten, langs de Jamaicaanse patty-kraam en exotische groentemarkt, door het park naar het openluchtzwembad, naar gezellige kroegen en op open dakterrasjes. Ik was verliefd.

Maar Brixton is niet altijd een gezellige buurt geweest. Het is een multiculturele mengeling van laagverdienende immigranten, drugsverslaafden en werklozen. In 1985 en 1995 waren er rellen, in 1999 in een neo-nazi aanslag. Tegelijk is het een hoopvolle gemeenschap waar veel goede nieuwe projecten worden opgezet. Brixton was de eerste Engelse Transition Town en hostte van 2001 tot 2004 JayDay: de jaarlijkse cannabisfeesten.

Helaas staat er nu een glimmende Starbucks naast Brixton Station, wat veelal betekent dat het voorlopig uit is met de pret. Shoreditch is het nieuwe Brixton, zegt men, maar die vergelijking gaat helaas niet op. Er is geen nieuw Brixton. Brixton heeft een variatie, een levendigheid en een edginess die de rest van Londen (ja, heel de conglomeratie) mist.

Als je in Brixton bent, wat moet je dan echt niet missen?

Eten (je gaat toch op vakantie om te eten?)

MsCupCake. Veganistische cupcakes, koekjes en hartige taarten. De Ferrero Rocher is een echte aanrader.

Khamsa, een Algerijns restaurant met aandacht voor detail, vriendelijke bediening en fantastische keuze voor elk dieet.

Khamsa

Franco Manca

Franco Manca, heerlijke zuurdesempizza’s. De eigenaar is een expat Italiaan die vastbesloten is Londen te laten kennis maken met Echte Pizza’s – en dat lukt hem heel erg goed.

Honest Burgers. Geen gezeur: geweldige burgers, goede prijs.

Doen

Allereerst natuurlijk: op zondag naar de boerenmarkt. En daarna schaatsen. Dat kan in Brixton namelijk het hele jaar door, op de Brixton Ice Rink om de hoek. Ook de overdekte Brixton Market is geweldig, waar je onder andere koeienkoppen, levende slakken zo groot als je eigen hoofd, en gebreide vossensjaals tegenkomt. En het open zwembad in Brockwell Park is een hele fijne plek om een middag door te brengen. Als het weer tegenvalt, kun je naar Ritzy. Dat is niet alleen een bioscoop, maar ook een buurtplek die open mics, concerten en workshops organiseert. Maar plan niet te veel: Brixton is namelijk de ideale plek om doelloos rond te wandelen, met altijd genoeg te zien.

Uitgaan

Ik ben niet zo’n clubber, maar ik heb wel wat met Hootananny, de Brixtoniaanse buurtkroeg waar iedereen naartoe gaat. Ze spelen alle muziek, serveren steeds weer ander eten, houden barbecues op de parkeerplaats, en werkelijk ie-de-reen loopt er rond. Ook (juist!) de soort mensen die je echt niet in een kroeg verwacht. Lekker mensen kijken dus. Als je iets gezelligers wilt voor met je vrienden, zou ik naar Mango Landing gaan. Ze hebben een leuke beer garden en degelijke prijzen. En voor een date ga je naar Grand Union Pub, met de meeste kans op romantische achtergrondmuziek.

