Ezeltje Prik: Mijn Ervaringen met Acupunctuur

Gisteren schreef de The Self Help Hipster over tapping, oftewel Emotional Freedom Technique. Ik had er nog niet veel over gehoord, behalve een YouTube filmpje hier en daar, maar het deed me gelijk aan iets anders denken waar ik wél ervaring mee heb: acupunctuur.

Iedereen heeft wel eens van acupunctuur gehoord, maar de meeste mensen hebben het zelf niet uitgeprobeerd. Toen ik anderhalf jaar geleden een beetje met mezelf aan het worstelen was, had ik de mazzel om via via een acupuncturist te leren kennen. Ik denk dat het bij dokters hetzelfde is als psychologen: je moet op een persoonlijk niveau met elkaar klikken, anders wordt het niets.

Mijn acupuncturist is ook opgeleid in de westerse geneeskunde, en studeerde op het moment dat ik bij haar in behandeling Chinese Kruidenleer. Ze heeft een down-to-earth praktische benadering die mij ontzettend aansprak. Zo zei ze dingen als:

Acupunctuur helpt niet bij alles, maar westerse geneeskunde ook niet. Met een hartaanval ga je naar het ziekenhuis, maar moet je dat met een depressie ook doen? Misschien is het dan beter om naar energievelden te kijken.”

en

Ik ga niet zomaar naalden in je steken om je beter te maken. Je moet er zelf ook voor werken. Ik ga met je praten, en je opdrachten geven, en die moet je ook gewoon thuis gaan doen.”

Haar eerste opdracht was: sporten. Verschrikkelijk vond ik dat. In die tijd ging ik misschien eens in de twee maanden zwemmen. Ik fietste wel dagelijks, maar mijn acupuncturist was onverbiddelijk: “fietsen telt niet als sport, alle Hollanders fietsen, dat kost je nauwelijks meer energie.”

Andere opdrachten waren meditatie-oefeningen, dagboek schrijven, op tijd naar bed gaan en zulks. Het klinkt allemaal erg banaal, maar het werkte ontzettend goed. Elke week moest ik mijn gemoedstoestand een cijfer geven, en binnen drie maanden was mijn stemming gerezen van een deprimerende 8 (bij 10 wil je van het dak af springen, bij 1 wil je de hele wereld omarmen) naar een 3.

Maar dat lag niet alleen aan de opdrachten en goede gesprekken. Ik voelde het écht – en daar was ik zelf eigenlijk best verbaasd over. De eerste keer dat ik ging liggen, kreeg ik naalden in mijn armen en benen. Het prikte een beetje, maar verder niets.

De week daarop zei mijn acupuncturist: “Nu gaan we het een beetje opschroeven.” Ze stak naalden in mijn voetzolen en de kruin van mijn hoofd, mijn armen, buik en benen. Toen ging ze 20 minuten weg.

Na een paar minuten begon ik me licht in mijn hoofd te voelen. Ik kreeg het gevoel dat ik rechtop zat, met mijn armen voor me uitgestrekt – maar toen ik mijn ogen opende, was dat niet zo. Even later dacht ik in een zeilboot te zitten – dat bleek, bij het ogen openen, ook niet waar te zijn. Duizelig en licht, en toen mijn acupuncturist de naalden weer uittrok, viel er een grote vermoeidheid over me heen. Ik fietste direct naar huis en lag om half acht te ronken.

Acupunctuur ‘verandert’ namelijk je energiestroom. Je raakt er langzaam aan gewend, en voelt je steeds minder duizelig en moe na een afspraak. Ik merkte vooral dat ik me de eerste dagen na mijn behandeling veel beter voelde – en dat mijn stemming langzaam afnam in het latere deel van de week. Na twee maanden voelde ik me al een stuk beter, en konden we het tempo terugvoeren van eens in de week naar eens per twee weken.

Ik ben dus om. Acupunctuur heeft me ontzettend geholpen in een periode dat niets anders hielp, en vandaag de dag heb ik er nog steeds baat bij. Door de opdrachten en tips die ik heb gekregen kan ik mezelf bij een terugval er weer bovenop helpen. Helaas ben ik al twee jaar niet geweest: mijn acupuncturist is voorlopig gestopt met werken, en ik moet er niet aan denken een andere te vinden. De persoon zelf maakt zoveel uit bij dit soort dingen.

Toch zou ik, net als The Self Help Hipster, aanraden om het gewoon te proberen. Als je rondloopt met ‘vage’ klachten van mentale of onverklaarde fysieke (rugpijn, migraine) aard, zou het zomaar kunnen helpen. Als ik terugkijk op de verschillende behandelingen die ik heb gezocht voor mijn ‘problemen’ (stemmingswisselingen, vermoeidheid, RLS), is acupunctuur zonder twijfel de beste benadering voor mij geweest. Lees hier meer over acupunctuur in Nederland.

