Op kot

Nee, de Vieze Hippie gaat (nog) niet naar België. Ik vind ‘kot’ gewoon een veel leuker woord dan ‘kamer’.

Er is flink veel gaande de afgelopen twee weken. Ik ben terug verhuisd naar Nederland, bijna afgestudeerd (nog drie dagen), en binnenkort begin ik met werken. Wat ontbreekt er nog? Een plek voor mezelf.

Gelukkig komt daar spoedig verandering in. Als alles goed is (fingers crossed!) krijg ik per half oktober een kamer in Nieuw-Sloten. De vloer is ontzettend mooi, oud, donker hout, maar toen ik over de inrichting begon te denken, schoten me ineens twee dingen te binnen:

Ik heb geen bed (dat viel vlak voor mijn vertrek naar Londen uit elkaar).

Ik heb geen kledingkast (ook die begaf het een jaar geleden).

Maar ik zou geen vieze hippie zijn als ik daar niet wat op zou verzinnen.

Een pallet bed. Het internet staat vol met voorbeelden: het kan kleurrijk en stijlvol, of simpel ambachtelijk. Ik vind het in ieder geval een fantastisch plan: pallets aan elkaar bevestigen, zandschuren, eventueel een laagje verf erop en klaar.

In Engeland had ik genoeg aan een simpel kledingrek en twee lades voor ondergoed en sportkleren. Als het goed is heb ik over een maand alleen nog maar een handvol (goed, wellicht twee handen vol) kleding, dus hoef ik niet te veel ruimte kwijt te raken aan een kast.

 

Het lijkt mij het leukst om deze twee met elkaar te combineren. De takconstructie oogt erg wankel, een instabiliteit waar de touwconstructie dan juist gebruik van maakt. En waarom niet gelijk een mooie tak ophangen? Wel zo stijlvol. Eens kijken of ik dit weekend in het Amsterdamse bBos een mooi exemplaar op kan duikelen.

En ja, als ik dan zo bezig ben met mooie nieuwe meubels verzinnen, denk ik toch met spijt aan de grote bruin-zwarte Billy’s die ik zes jaar geleden bij de IKEA aan heb geschaft. Niet dat ik nieuwe zou kopen, dat gaat me een beetje te ver, maar ik zou ze graag wat lichter zien, zeker als ze een hele muur in beslag gaan nemen.

Schuren kan echter niet met zo’n Billy: de buitenlaag beschermt spaanplaat (samengeperste houtsnippers). Als het me dus al zou lukken om die zwarte laag eraf te krijgen, zou de kast waarschijnlijk van ellende uit elkaar vallen.

Volgens E-How is het echter wel mogelijk om de kast te verven. Dat lijkt me wel een mooi idee, vooral in de stijl van deze kast: iets lichtbruins aan de buitenkant, en dan een frisgroen of -blauw in de achterwand – het liefst een kleur die dan op één van de muren in mijn kamer weer terugkomt.

(Weet je wat me trouwens ook leuk lijkt? Een ladder. Vraag me niet waarom, maar het heeft wel iets. Misschien als kapstok of plantenbak? Of als stoel, om hoog boven de spullen uit het leven te overdenken?)

Lekker hoor, verhuizen. Het geeft me helemaal het gevoel dat ik opnieuw kan beginnen door oude spullen in een nieuw jasje te steken. Hebben jullie nog tips, of leuke inspiratie?

