Afval Waarderen Kun Je Leren

Vanmiddag zag ik het weer: glas in de prullenbak. Vorige week was het een lege fles, vandaag was het een volle, gebroken pot pindakaas. Als ik iets erg vind, is het mensen die moedwillig niet recyclen. Misschien stel ik me aan, maar zoiets doet pijn in mijn hart. Hoe moeilijk is het om glas in de glasbak te gooien? Antwoord: niet. Het is niet moeilijk.

Weet je waar recyclen wel moeilijk is? In Zweden. Daar hebben ze negen verschillende recyclingcontainers. De ‘normale’ afvalbak die vriendin A. vulde bleek één en al recycling te zijn: eens per week ging ze door de bak heen om haar te sorteren; elk deeltje afval in de juiste container.

Ook in Londen wordt afvalinzameling erg serieus genomen: als je consistent niet recyclet, legt de gemeente een boete op van 110 pond. Daar is het ophalen echter niet gescheiden: de zwarte zakken herbergen “afval” (kleine zakjes, die nauwelijks vol raken), de grote oranje verzamelen papier, karton, glas, blik en plastic.

En weet je wat men doet alvorens ze verpakkingen in de oranje zak gooien? Die worden afgewassen. Opdat al het afval schoon bij de centrale aankomt, en gemakkelijk gerecycled kan worden.

Het moge duidelijk zijn: mijn pet peeve is verspilling. Als er te veel avondeten is, eet ik dat de volgende dag als tussendoortje of lunch. Als er glazen potten over zijn, gebruik ik die als drinkbeker of opbergpot. En als al mijn Lush zeepjes tot kleine minizeepjes gereduceerd zijn, dan bewaar ik die, en als ik er genoeg heb verzameld, smelt ik ze om tot een nieuw zeepje!

Stap 1: Bewaar al je oude zeepjes

Stap 2: Breng in een pannetje water aan de kook. Zoek een bakje dat nauw op de pan aansluit en verhit zo “au bain marie” de zeepjes tot ze smelten. Af en toe even roeren!

Stap 3: Giet het vloeibare mengsel in een bakje of vorm. Zet het een aantal dagen apart om te drogen en hard te worden.

Et voilá! You may have a hundred recycling problems, but soap isn’t one of them. 

P.S. Wil je graag een keer je eigen zeep proberen te maken? Zolea plaatst vaak leuke tutorials.