Groen & Ongesteld: de Menstruatiecup

Het valt je misschien op dat de Vieze Hippie vaak afwezig is. Momenteel richt ik me meer op andere dingen: lees hier wat en waarom – maar nu en dan zal ik zeker terugkomen als ik denk iets echt belangrijks te vertellen te hebben – zoals vandaag bijvoorbeeld.

Ik weet niet meer zeker hoe ik erover hoorde. Eigenlijk kan ik me de periode vóór mijn menstruatiecup nog nauwelijks herinneren. Die vieze tampons en de irritatie die ze opriepen, het gezeur met ‘s nachts verschuivende maandverbanden – die zijn teruggedrongen naar een ver verleden. Voor we beginnen: ik krijg geen geld voor deze post. De enige reden waarom ik deze (lange) post heb geschreven, is dat ik verliefd ben op menstruatiecups. We zijn al ruim anderhalf jaar samen, en ik wil het nog steeds van de daken schreeuwen: I <3 CUPS. Cup staat tot vagina als kussen staat tot hoofd, als chocola staat tot mond, als wanten staat tot handen. Doe jezelf een plezier, en geef de cup een kans. Ze zal je niet teleurstellen.

Comfort

Tampons zuigen niet alleen het overtollig bloed op, maar ook de eigen vloeistoffen van de vagina die haar vochtig houden, de PH-waarde reguleren, en gezond. Wanneer je vagina lange tijd wordt drooggelegd, kan ze gaan irriteren of ontsteken. Als je bovendien grote tampons nodig hebt, voel je die vaak zitten – niet prettig.

Maandverband legt je niet droog, maar houdt je juist te vochtig. Het oude bloed schuift tegen je vagina aan, maakt er een kliederboel van. Met het plastic in een maandverband gecombineerd met fietsen of lopen wordt het al snel een broeierige bende: weer een ideale grond voor bacteriën. Bovendien kan ook deze gaan irriteren en jeuken.

De cup zit intern, en na de twee maanden proefperiode voel je ‘m niet meer zitten. Ze vangt alleen het bloed op dat uit zichzelf naar beneden stroomt, en heeft geen invloed op je temperatuur of vochtigheidsgraad.

Gezond

Naast die kleine lichamelijke ongemakken van droogte en broeierigheid, zitten tampons en maandverband ook nog stoffen die je echt niet in of naast je vagina wil hebben. Denk aan het plastic in maandverband. De meeste tampons worden gebleekt met chlorine, dat de kankerverwekkende stof dioxine in je lichaam lanceert. Bovendien kunnen tampons Toxic Shock Syndrome veroorzaken (daar heb je vast wel eens over gelezen op de bijsluiter: erg zeldzaam, maar ook erg eng).

Met een cup loop je dergelijke gezondheidsrisico’s niet. Ze zijn gemaakt van lichaamsvriendelijk latex of siliconen, en worden niet geverfd.

Gemakkelijk

Door die Toxic Shock Syndrome mag je tampons niet langer dan 8 uur laten zitten, en maandverband houdt het, als je een beetje een beweeglijk leven leidt, niet langer dan vier uur vol. Cups kun je daarentegen met een gerust hart 12 uur laten zitten. Begrijp je wat dat betekent? Je leegt ‘m ’s ochtends en ’s avonds, en de rest van de dag hoef je je helemaal nergens druk om te maken. Stel je die rust eens voor.

Zo hoef je je ook nooit meer druk te maken dat je niet genoeg tampons of maandverband bij je hebt: de cup zit gewoon in je vagina (en ook als je verwacht ongesteld te worden, draag je ‘m makkelijk opgevouwen in je broekzak of tas). Je maakt de cup schoon met wat PH-neutrale handzeep, en als dat niet voorhanden is, met een schoon wc-papiertje.

Milieuvriendelijk

Wegwerpoplossingen zoals maandverband en tampons zijn ontzettend milieuvervuilend: je gebruikt ze een paar uur, en gooit ze dan weg. Ze worden niet gerecycled, maar belanden ergens op een afvalhoop. In de Verenigde Staten worden elk jaar 7 miljard tampons en 12 miljard maandverbanden weggegooid. De gemiddelde vrouw gebruikt in haar leven 8000 tot 17.000 tampons. Waarom zou je nog meer op de afvalberg kopen, als er een goed alternatief is dat bovendien gemakkelijker in gebruik, gezonder en goedkoper is?

Goedkoop

Maak het sommetje maar in je hoofd: hoeveel kost een doosje tampons? En hoe vaak koop je die per jaar? Wat maakt dat over een periode van vijf jaar? De cup kost €20-30 voor 5 jaar. Dat is hooguit €0,50 per menstruatie. Ka-chinggg.

Hoe werkt het dan?

Overal op internet kun je gebruikshandleidingen en inbrengtips vinden, dus ik houd het kort. Er is een leercurve in het gebruik van de cup: na ongeveer twee menstruaties kun je ‘m zonder problemen inbrengen. Het schoonmaken is erg simpel: vóór de menstruatie twintig minuten koken in water ter ontsmetting, en daarna hoef je ‘m slechts af en toe te wassen met PH-neutrale handzeep.

Is dat niet vies?

Nee. Ik begrijp dat je al visioenen hebt van besmeurde handen en cups vol bloed, maar het gebruik is ontzettend hygiënisch. Je raakt eigenlijk alleen het steeltje aan, en het meeste bloed giet je direct in het toilet (dit kan ook prima zonder te kijken, voor de zwakkeren onder ons).

Eerlijk gezegd heb ik meer vieze dingen meegemaakt door tampons en maandverband (doorlekken) dan sinds ik de cup gebruik. Hij raakt ook nooit tot de rand gevuld: de cup is groot genoeg om al het bloed van één menstruatie in op te vangen.

Waarom heb ik hier niet eerder over gehoord?

Kapitalisme. Geen geintje. De eerste versie van een menstruatiecup was ontworpen in 1930, tegelijkertijd met de eerste versie van een tampon. Maar wat brengt in een consumentenmaatschappij meer geld op; wegwerpproducten of duurzame gebruiksvoorwerpen?

Juist. Kotex, Tampax, Always – deze bedrijven verdienen zoveel geld aan onze maandelijke sores, dat ze hun producten continu groots kunnen promoten. Cups hoeven maar om de vijf jaar te worden vervangen, en brengen dus veel minder (reclamebudget) op. De meeste vrouwen weten niet eens dat er zoiets als een cup bestáát. Jij nu wel. En, wat denk je, ga je het proberen?

Kopen!

De cup wordt door verschillende bedrijven gefabriceerd en verkocht. De meest bekende merken zijn Mooncup, Divacup, Keeper, Yuuki en Naturcup. Het is misschien even zoeken, maar online kun je prima cups bestellen of een winkel bij jou in de buurt vinden.

Nota Bene: spiraaltjes

Sommige websites zeggen dat de cup niet gebruikt kan worden in combinatie met een koper- of hormoonspiraaltje. Mijn dokter zei dat het prima kan: de vaccuumfunctie van de cup die voorin je vagina zit is niet sterk genoeg om een spiraal door je baarmoedermond te trekken. Ik heb nog nergens last van gehad.

Naar aanleiding van mijn verminderde Vieze Hippie-aanwezigheid zou ik ook graag nog een oproep plaatsen voor gastschrijvers. Als het je leuk lijkt bij te dragen aan Vieze Hippie, eenmalig of met enige regelmaat, stuur dan even een berichtje naar viezehippie@gmail.com!
